Ook mede-eigenaars krijgen compensatie voor de stijgende energieprijzen

Voor heel wat gezinnen betekenen de stijgende energieprijzen een fikse hap uit het gezinsbudget. De overheid zorgde met de btw-verlaging naar 6% en de stookoliepremie voor een extra financiële ondersteuning. Deze beide compensatiemaatregelen gelden nu ook voor mede-eigenaars en bewoners van appartementsgebouwen.

Hoe hielp 03beheer in 2022 en 2023 mee om de energiefacturen voor de mede-eigenaars draaglijk te houden?

BTW-verlaging naar 6%

Deze maatregel houdt in dat op uw energiefactuur een BTW-tarief van 6% toegepast wordt in plaats van de gebruikelijke 21%. Hiermee wordt de factuur al een stukje lager. De regering heeft deze maatregel verlengd en de toepassing uitgebreid, althans voor aardgas.

  • Het verlaagd BTW-tarief van 6% op energie geldt nu tot eind 2022.
  • Voor aardgas geldt de BTW-verlaging voor alle contracten, dus ook voor professionele contracten. Dit is goed nieuws voor de VME’s die collectief met aardgas verwarmen.
  • Voor elektriciteit genieten alleen de residentiële (niet-professionele) contracten het verlaagde tarief.

Stookoliepremie

De stookoliepremie is een éénmalige premie van 225 euro. Iedereen die verwarmt met stookolie zal de premie kunnen aanvragen (1 per adres), ook bewoners van appartementsgebouwen waar collectief met stookolie of propaan wordt verwarmd.

Hoe vraagt u als mede-eigenaar de stookoliepremie aan?

Als u in een appartementsgebouw met collectieve verwarming op stookolie of propaan woont, dan kunt u de premie aanvragen. Dit kan online via www.fuelpremium.be.

U kunt als mede-eigenaar de premie pas aanvragen nadat uw syndicus de gegevens van uw gebouw opgeladen heeft. De syndicus zal u verwittigen als u de online aanvraag kan starten.

  • De syndicus treft de voorbereidingen. Per gebouw vult de syndicus de nodige gegevens in op het online platform.
  • Als het voorbereidend werk van de syndicus klaar is, kan elke individuele mede-eigenaar via het online platform de stookoliepremie aanvragen. Hiervoor hebt u tijd tot 10 januari 2023.

03beheer verzamelt momenteel alle gegevens voor de gebouwen in ons beheer. Vanaf eind juli zullen we alle mede-eigenaars in de betrokken gebouwen verwittigen en het stappenplan voor de online aanvraag uitleggen.